Про вартість автомобільного палива
![]() |
| Мал. philippetastet.com |
Передмова
Вчора у Києві та в інших містах України розпочалася акція протесту власників автомобілів, які виступають проти значного підвищення розмірів транспортного збору. Повідомлення та репортажі про акцію можна було побачити в пресі, але ще більше їх можна знайти в інтернеті:
Акція протесту 5 лютого автомобілістів в Україні. Інформація з перших вуст.
Натомість Національний екологічний центр України висловив свою підтримку підвищенню транспортного збору:
Екологи підтримали нові транспортні збори
Яка моя думка?
Я бачу сенс і в словах протестувальників, і в словах екологів.
Cправді, підвищення вявилося різким й охопило далеко не лише власників дорогих іномарок. Погоджуюсь з вимогою протестувальників про цільове використання коштів транспортного збору на будівництвво та ремонт доріг. З іншого боку, важко заперечити слова екологів про стрімке зростання забруднення повітря внаслідок збільшення кількості транспорту, про необхідність розвитку громадського транспорту та реалізації принципу “забруднювач платить”.
Але…
Чи є сенс стягувати плату за володіння автомобілем? Володіння автомобілем не призводить до забруднення, не викликає пробки та не є причиною нещасних випадків на дорогах. Автомобіль в гаражі не спалює бензину й не є джерелом викидів парникових газів. То чи не розумніше тоді стягувати плату за використання автомобіля? А як це зробити найлегше? Правильно - через вартість палива. Однак, вартість палива має включати не лише складову, відрахування якої йтиме на будівництво та ремонт доріг, а й складову, яка залежатиме від впливу того чи іншого виду палива на довкілля. Останнє відкриває можливості для стимулювання розвитку екологічних видів палива, про що йтиметься нижче.
Перші кроки маємо:
Прем’єр-міністр України Юлія Тимошенко дала протокольне доручення розробити новий закон, який змінить систему стягнення транспортного збору, включивши його у вартість пального. Це доручення Юлія Тимошенко дала під час наради з питань визначення розміру транспортного збору….
У свою чергу, Голова Державної податкової адміністрації Сергій Буряк повідомив, що на розробку нового принципу стягнення транспортного збору Прем’єр-міністр виділила «2-3 місяці». Сергій Буряк зазначив, що перехід на стягнення збору шляхом включення його у вартість пального, за Бюджетним кодексом, може відбутися не раніше 2010 року. Для цього відповідний закон потрібно ухвалити у першому півріччі 2009 року.
Скільки коштує автомобільне паливо?
Нижче наведено дані Мінпаливенерго:
Фактичні середні роздрібні ціни на ринку станом на 30 січня 2009 2008 року складали: ДП – 5,71 грн./літр, А-76 – 4,87 грн./літр, А-92 – 5,23 грн./літр, А-95 – 5,42 грн./літр.
Яка динаміка цін на автомобільне паливо?
Якщо говорити коротко - вартість автомобільного палива зростає. Звичайно, ціна бензинів та дизельного палива залежить від цінової ситуації на світових нафтових ринках, від обсягів постачання нафтопродуктів в Україну, від завантаження українських нафтопереробних заводів, домовленностей уряду з ключовими нафтотрейдерами, загальної економічної ситуації в Україні та у світі, курсу долара, пори року та багатьох інших факторів. Відповідно, можуть мати значні/незначні коливання вартості палива. Однак, тенденція очевидна - вартість автомобільного палива зростає й зростатиме надалі. Й включення транспортного збору та екологічної складової ще більше посилить дану тенденцію. Але…
Можливості для регулювання
Своєрідний податок на пальне є економічним інструментом й може бути успішно використаний для реалізації екологічної політики. Його розмір може залежати від вмісту викопних вуглеводнів та обсягів забруднюючих речовин, викиди яких спричиняє спалювання палива. Екологічна складова податку на пальне стимулюватиме розвиток біологічних видів палива та сумішевих бензинів на основі біологічнх компонентів (з використанням ЕТБЕ замість МТБЕ). Це в свою чергу може стати вагомим кроком для зменшення забруднення атмосферного повітря транспортними викидами.
Стефан Буає, волонтер Національного екологічного центру України, у своїй нещодавній статті про екологічне оподаткування у Франції стверджує, що в Україні, де відбувається стрімке зростання продажів нових автомобілів, більшість з яких не можна віднести до економічних, впровадження подібної політики екологічного оподаткування може призвести до більш екологічної та відповідальної поведінки.
Як думаєте Ви? Чи підтримуєте Ви подібні заходи?
Наостанок кілька цікавих лінків для автомобілістів:
Поради для екологічно відповідального та економічно вигідного водіння автомобіля
Дніпропетровський пенсіонер зробив собі електромобіль
Схожі повідомлення
Подобається читати блог про охорону довкілля?
Підпишіться на оновленння, аби не пропустити нових постів!



February 6th, 2009 at 7:28 pm
Сказати “я підтримую підвищення цін на паливо” дуже важко
Коли з Канади заїзджаєш в США то любиш цю країну вже за вартість бензину
яка на проц. 20% завжди нижче. Те саме, певно, відчувають турки, які попадають в сусідню країну - в Туреччині саме так, через вартість бензину збирають купу грошей і на дороги і на екологію, тому вартість захмарна. Але це правильно, врешті, возиш своє тіло в окремому авто - можеш платити.
February 7th, 2009 at 8:58 pm
Як економіст, можу сказати наступне щодо екологічності підходів до цього збору.
Якщо податком обкладається паливо - то обкладається поточне споживання, тобто, так, дійсно більше платять ті, хто більше їздить.
Якщо податком обкладається транспортний засіб - то маємо довгостроковий ефект стимулювання переходу на більш економічні засоби пересування. Тому що невигідно: 1) тримати (їздити) неекономічні авто 2) купляти (тримати) машину “просто так”.
February 8th, 2009 at 1:44 am
До речі, це ще питання чи від згоряння біопалива забруднення атмосфери менше.
А про введення податку - потрібно наповнити бюджет. Підхід не найгірший - оподатковують причину багатьох проблем, як екологічних, так і соціальних. От якби ще наші законодавці в цьому підході пішли далі і нарешті оподаткували сигарети та міцний алкоголь - було б зовсім добре. Податок на паливо та за володіння автомобілем значно скоротять кількість машин на дорогах - це однозначно. Те, що це відобразиться на ціні споживчих продуктів - уже гірше. В майбутньому ціни полізуть вгору, до цього варто підготуватись, хоча б морально.
February 8th, 2009 at 1:14 pm
Дякую всім за цікаві коментарі!
Станіславе, згоден. Це можна порівняти з акцизами на сигарети. Людям, які не палять значно легше їх підтримувати. Хоча й ті, й інші, мабуть, розуміють правильність подібних кроків.
Стежинка, а хіба оподаткування палива не матиме у довгостроковій чи середньостроковій перспективі ефекту стимулювання переходу на більш економічні транспортні засоби?
Аня, біопаливо звичайно має свої недоліки… Однак, коли мова йде про біопаливо чи добавки до бензину на основі етанолу, то тут забруднення буде однозначно меншим. Спирт організмом людини сприймається краще за бензин
February 8th, 2009 at 5:08 pm
> а хіба оподаткування палива не матиме у довгостроковій чи середньостроковій перспективі ефекту стимулювання переходу на більш економічні транспортні засоби?
Коля, звичайно має. Але немає простих рецептів. Неможливо віднайти тільки одну проблему и боротися тільки з нею.
Те, що написала я - один з факторів, те що написав ти - теж один з факторів. Не сумніваюся, що знайдуться й інші. На мою думку, тут завдання не в тому, щоб знайти одну біду та віднайти один рецепт, а в тому, щоб зробити факторний аналіз, розрахувати частки впливу на те, що маємо або хочемо мати і після того вже боротися, вводити один чи комплекс податків і інші заходи.
February 10th, 2009 at 5:41 pm
Николай, вы писали:
“Якщо говорити коротко - вартість автомобільного палива зростає. Звичайно, ціна бензинів та дизельного палива залежить від цінової ситуації на світових нафтових ринках, від обсягів постачання нафтопродуктів в Україну, від завантаження українських нафтопереробних заводів, домовленностей уряду з ключовими нафтотрейдерами, загальної економічної ситуації в Україні та у світі, курсу долара, пори року та багатьох інших факторів.”
Позвольте не согласиться о связи стоимости нефти на мировом рынке и стоимости нефтепродуктов в Украине. Вспомните, пожалуйста, что летом 2008 года, когда стоимость нефти перевалила за 150 у.е. за баррель, цена нефтепродуктов на украинских АЗС была выше нынешних на 10-25 коп. И это при том, что нефть подешевела практически в три раза. Потребителей нефтепродуктов меньше не стало, и благодаря неразумной политике банков в сфере потребительского кредитования, их количество выросло по сравнению с 2007 годом.
По поводу цен на нефтепродукты на украинских АЗС сейчас и повышения цен.
Рекомендую проехаться на выходных в Беларусь и посмотреть, сколько стоят нефтепродукты на АЗС этой “застрявшей в совке” страны. В 1,2-1,5 раза цены выше, чем в Украине. Вопрос, почему. Потому что господин президент Беларуси сказал, что если цены будут ниже, но наполнять бюджет будет нечем. Парадокс в том, что после повышения цен на нефтепродукты, белорусы меньше ездить не стали - потребление нефтепродуктов выросло.
Куда белорусы отправляют эти “излишки”? На ремонт инфраструктуры. Вы часто ездите по дорогам Украины? Тогда вы должны знать, что процентов 80-90 украинских дорог предназначены для езды исключительно на танке.
На какие “экологические мероприятия” вы думаете отправятся “излишки цены нефтепродуктов” в Украине? Правильно, на очистку страны Украина от излишков цветной бумажной массы, именуемой национальной валютой, и насыщение этими излишками банков в офшорных тропических юрисдискциях.
Вопрос к вам: чем отличается воздух в крупном европейском городе от воздуха в крупном украинском городе? Правильно, он чистый, не зловонный. Мы можем много рассуждать о введении экологического налога на пользование авто, но от этого качество топливо лучше не станет. И водители не бросятся регулировать двигатели своих авто,чистить фильтры и повально переходить на катализаторы. К слову, вы в курсе, почему катализаторы не пользуются большим спросом? Все из-за низкого качества топлива, а именно, катализатор буквально зарастает серой, которая в больших количествах содержится в нефтепродуктах российского происхождения. Заметьте, все новые авто, которые во время кредитного бума вывалились на украинские дороги, изначально снабжены катализатором. Но заметили вы улучшение качества воздуха в украинских городах? я - нет.
Ответьте мне,как пользователю авто, есть ли для меня смысл переплачивать за топливо, качество которого нисколько не улучшается?
Для интереса попросите у любого продавца нефтепродуктов предоставить вам информацию о том, как формируется стоимость топлива на АЗС и какова реальная себестоимость единицы нефтепродукта.
Если вы меня спросите, какие “экологические” мероприятия позволят водителям стать экологически сознательными, могу сказать только одно - надо заставить производителей нефтепродуктов улучшить качество продаваемого топлива. Это приведет к некоторому повышению цены нефтепродуктов для конечного потребителя. Однако, мы избежим проседания “излишков цены” в карманах недобросовестных “слуг народа”.
Как здесь уже было замечено ранее, повышение цены на нефтепродукты приведет к повышению цены на прочие потребительские товары. Потому необходимо для начала просчитать, сколько в цене на потребительские товары и нефтепродукты “правды”, а сколько “спекуляций”. И в однозначном порядке ввести планки цены, выше которой прыгать запрещено. В нормальной экономической ситуации процессы изменений цен и потребностей сами собой компенсируются и уравновешиваются. Но сейчас кризис. Экономике необходимо жесткое управление.
February 10th, 2009 at 6:53 pm
Саме через такі змістовні та цікаві коментарі я й продовжує писати тут
Дякую, Helga!
Мені важко Вам у чомусь заперечити, однак спробую дати відповіді на ваші запитання…
Перш за все щодо якості пального… Тут в Україні справді проблем багато, мені дивно читати в новинах прохання/вимоги директорів окремих НПЗ дозволити їм переробляти сировини нижчої якості, бо інакше, мовляв, вони змушені будуть просто зупинитися… Зупиняйтесь! Зупиняйтесь й думайте, де знайти інвестиційні ресурси для покращення якості палива. Це ж бізнес. Бізнес має бути бізнесом, а державне регулювання - регулюванням.
Причому подібні проблеми з якістю палива характерні й для біологічного пального - біодизелю, що виготовляється в основному в кустарних умовах в Україні…
З іншого боку проблеми з якістю не виключають необхідності покращення екологічних характеристик пального. Чи не так?
>Позвольте не согласиться о связи стоимости нефти на мировом рынке и стоимости нефтепродуктов в Украине.
Ця залежність є. Хоча, як ви зазначили вона може проявлятися не так однозначно, однак, вона безперечно існує
>Ответьте мне,как пользователю авто, есть ли для меня смысл переплачивать за топливо, качество которого нисколько не улучшается?
Немає. 1) Вартість палива мусить покращуватися. Я згоден, що потрібно заставляти це робити виробників 2) Державне регулювання не завжди маєбути на боці користувачів авто
>Как здесь уже было замечено ранее, повышение цены на нефтепродукты приведет к повышению цены на прочие потребительские товары. Потому необходимо для начала просчитать, сколько в цене на потребительские товары и нефтепродукты “правды”, а сколько “спекуляций”.
Потібні розрахунки потрібно робити при введенні будь-якого нового економічного інструмента регулювання. Цього ніхто не заперечує.
>И в однозначном порядке ввести планки цены, выше которой прыгать запрещено.
Це не реально. Криза може швидко минутися й нафта виросте в ціні. Піднімуться решта ринків. В таких умовах стримування цін на пальне неможливе.
February 12th, 2009 at 1:43 pm
спасибо, Николай, за ваш ответ.
потому как возникают такие курьезы:
вы писали:
“Криза може швидко минутися й нафта виросте в ціні. Піднімуться решта ринків. В таких умовах стримування цін на пальне неможливе.”
Случиться может все, что угодно. И нефть может быстро вырасти в цене, и может откатиться обратно. Для начала было бы неплохо выяснить, какова же на самом деле цена 1 барреля нефти
“BusinessWeek, MAY 16, 2005:
Россия КУПАЕТСЯ В НЕФТЕДОЛЛАРАХ….
….Нефть достигла НЕБЫВАЛОЙ ЦЕНЫ в $50 за баррель
Guardian, November 20, 2008
…Россия близка к экономическому коллапсу в то время, как цены на нефть упали до СМЕХОТВОРНОЙ ЦЕНЫ в $50 за баррель.”
(с) Bash.Org.Ru
Удерживать цену на топливо возможно. Все возможно. Просто надо понять, что кому-то это не выгодно. Ограниченной группе людей, к которой ни вы, ни я не относимся
- Почему цена нефти в мире падает, а бензина у нас - растет?
- Видимо, дорожает то, чем у нас бензин разбавляют. (с) Bash.Org.Ru
February 18th, 2009 at 5:41 pm
З журналу “Энергобизнес”:
“Проблема в том, что кризис — временное явление, а вот увеличение мирового потребления нефти — это надолго. По оценкам Business Monitor International (BMI), в 2007-2013 гг. средние темпы роста глобального спроса на нефть составят 1.17%, а в 2013-2018 гг. — 1.42%.
Согласно прогнозу IEA, в 2015 г. всему миру потребуется около 94 млн бар нефти в сутки по сравнению с 85.3-85.5 млн бар в 2009 г. При этом нефтяникам будет необходимо не только увеличивать добычу, но и вводить в строй новые мощности, компенсируя исчерпание запасов на месторождениях, которые уже давно введены в хозяйственный оборот. “
February 18th, 2009 at 6:43 pm
Підвищення цін на нафту настільки ж залежна від обставини річ, як і криза.
February 20th, 2009 at 1:24 pm
У Верховній Раді зареєстрований законопроект, який передбачає включення транспортного збору в ціну палива. За запевненням народних депутатів, нова система оподатковування збільшить надходження в бюджет. Якщо закон буде прийнятий, то з урахуванням транспортного збору паливо орієнтовно подорожчає на 2%.
…
Остаточно ставка нового податку буде визначена наприкінці року. За словами Коваля, наприкінці року буде зроблений підрахунок надходжень у бюджет від транспортного збору, у результаті буде визначена цифра надходжень від нового податку на наступний рік.
Нагадаємо, що за 2008 рік від транспортних зборів легкових автомобілів у скарбницю держави надійшло близько 400 мільйонів гривень. Цього року у зв’язку зі збільшенням ставки збору очікується, що ця сума буде в 1,5-2 рази більшою.
news.finance.ua